“Környezetvédelmi szervezetek azzal váldolták az Apple-t, hogy nem vezető vállalat a mérgező anyagoknak termékeiből való eltávolítása terén, lletve termékeinek nem elég agresszív vagy megfelelő újrafeldolgozásával. Az Apple jelenlegi gyakorlatának és haladásának utánanézve e célok elérése felé kellemes meglepetésben részesültem, megtudva, hogy az Apple sok esetben messze megelőzte, vagy rövidesen megelőzi a legtöbb versenytársát.”
Ezek a szavak a napjainkban elhunyt Steve Jobs 2007-ben az Apple oldalán megjelent és azóta is bárki számára elérhető nyilatkozatából számaznak. A halála óta sok róla megjelent cikkben hiányosságnak éreztem a környezetvédelem terén kifejtett tevékenységének mellőzését, és – jelenlegi HP- de feltehetően a jövőben Apple-felhasználóként – vettem a fáradságot, hogy kutakodjam egy kicsit ebben a témában.
A “Maradj éhes, maradj bolond” jelige szellemében e-forradalmat véghezvivő feltaláló a továbbiakban arról szabadkozik, hogy miért is tudunk olyan keveset Apple környezetvédelmi politikájáról...Hát hiszen nem ez a vállalat sajátja, hogy a jövőről beszéljen: inkább csak eddigi eredményeivel dicsekszik. A nyilatkozat túlnyomó része valóban az Apple által megjelenésének idejére elért eredményeket sorolja föl, néha mégis egy-egy kitűzött célra vagy egy-egy vetélytársávalal való “összemérésére”, összevetésre kitérve. És tényleg: igazán érdekes adatokat hoz föl. A kedves olvasóra marad, mit tart a legfontosabbnak közüle, énbennem személy szerint az hagyta a legmélyebb benyomást, hogy egy környezetvédelmi szervezet megrendelésére készült statisztika szerint a Dell, a HP és más vállalat azért kapott jobb rangsorolást, mert arról (vagy a HP esetében éppen tervek közreadásáról) szóló terveket adott közre, hogy mikorra szünteti meg a PVC alkalmazását termékei gyártása során. Miközben az Apple ugyan 12 éve adott közre ilyen terveket, és a nyilatkozat megjelenésének idejére jóformán már meg is valósította. Hasonló a helyzet a tűz elleni biztosítóként alkalmazott BFR-rel, és számos egyéb ilyen jellegű példát is fölhoz a szerző.
A dokumentum – bár pontos utalás hiján csak merész kijelentésektől óvakodva állíthatjuk – egy sor 2007-ben az Apple-t érő kritikának hatására íródott, amelyeknek két fő tárgya volt: egyrészt a szóban forgó mérgező anyagok alkalmazása, másrészt a munkamorál hiányosságai. Egy GreenChoice ('Zöld Válaszás'), 36 tagszervezetből álló kínai zöld mozgalom készítette jelentés alapján ugyanis az volt látható, hogy az Apple ezen a téren lényegesen kevesebb információt bocsát a társadalom (s ezenbelül az érdekeltek) rendelkezésére, mint a legtöbb versenytársa: egyrészt nem ad közre statisztikai adatokat, másrészt nem engedi a környezetvédelmi szervezetek képviselőit közelebb az esetleges adatforrásokhoz. Miért pont a GreenChoise fordult ellene ezekkel a kritikákkal? Azért, mert – mint kiderül – (hogyhogynem) olcsó munkaerejének és a laza környezetvédelmi szabályzatának köszönhetően Kína igen kedvező körülményeket biztosít számos nagyvállalat számára, mégpedig a nyersanyagokkal és a kész alkatrészekkel ellátása terén. És egyesek – a szervezet szerint többek közt az Apple is – visszaélnek ezekkel az aranylehetőségekkel.
És bár azóta sok víz folyt le a Jangcén meg a Dunán is, a mérgező anyagok témája mindig akutális: itthon nem a GreenChoice, hanem a GreenPeace indított egy kampányt az almásfüzítői “komposztkészítés” ellen. És hazánkra is ugyanúgy jellemző a nem épp kellemetes tények elhallgatása.
A nyilatkozat utolsóelőtti bekezdésében azt vállalja Steve Jobs, mostantól kezdve rendszeresen frissítik a benne található információt. Legalább évenete egyszer, hasonló időzítéssel. Tehát azóta rendszeresen új adatokkal gazdagítva kellett volna találnunk a dokumentumot. Sajnos nem ez az eset, így A Greener Apple c. nyilatkozat egyúttal szerzője zöld végendeletének tekinthető. (Ugyanakkor a http://www.apple.com/environment/ szekcióban sok mindent megtudhatunk arról, hogy mit tett le a vállalat a környezetvédelem asztalára. Csak valahogy hiányzik belőle a személyes kontaktus illúziója, az, amivel – egyebek mellett – mássá tette Jobs álmai vállalatát.)
Remélhető, hogy vezetőjének nemrég bekövetkezett halála hatására siet az Apple mégis tenni valamit annak érdekében, hogy az általa hangoztatott elvek szellemében tegyen annak érdekében, hogy ügyfeleit, részvénytulajdonosait, alkalmazottait és a társadalmat (vagyis az esetleg a jövőben a felsorolt három kategóriába tartozni szándékozókat vagy kívánokat) jobban tájékoztassa arról, hogy mit is tesz a környezetvédelem terén. És természetesen, hogy van miről tájékoztatnia őket.