2012 nagy események éve: Londonban olimpia lesz, a mozikban várva várt filmek kerülnek bemutatásra, talán egy népszavazás is összejön. Mit hagytam ki? Ja igen, a MALÉV megszűnt létezni.
Megy a jajgatás a médiában; újság cikkek és Facebook oldalak gyászolnak, mert "nincs légitársaságunk". Ilyenkor felcsillan a szemem: miért, eddig volt? Egy állami vállalkozás, mely sokáig jól is működött, mitől lenne az enyém, vagy bármelyik polgártársamé? Attól, hogy a befizetett adónkból pótolják a költségvetési hiányosságait? Bocsi, de nekem nincs szükségem olyan légitársaságra, aminek régóta nincs üzletpolitikája. A magyar államnak sem kell egy veszteséges vállalkozás. Ez van, tessék elfogadni!
Nemzeti identitásunknak szüksége van repülőgépekre, melyeknek piros-fehér-zöld csíkok vannak a függőleges vezérsíkján? Dehogy! Nemzeti identitásunk arra sem elég, hogy két ember a buszon ülve egymásra mosolyogjon, kifejezve örömüket hogy együtt utazhatnak mint hazaszerető honfitársak. Ugyanez a repülőn sem történik meg, főleg amikor megfigyelhetjük egymás viselkedésén a legendás magyar bunkóságot, a repülőtéri becsekkolástól a landolásig.
"Kérem, a hajtóművek leállásáig ne kapcsolják be mobiltelefonjukat!" Na mit csinál a Mancika? Azonnal telefonál! :)
Rengeteg jó légitársaság van világszerte. Nehéz velük felvenni a versenyt. Fölösleges a nemzeti vagyont egy ilyen piacon kockáztatni. Ez a sok társaság boldogan iderepül a Liszt Ferenc repülőtérre, és oda visznek ahová csak akarjuk.
A hőzöngők többsége régóta nem használja a MALÉV járatait, mert fapadossal utaznak. Ez az a szolgáltatás, amellyel a magyar cég nem tudta felvenni a versenyt, és ami véleményem szerint a légi közlekedés fenntarthatóbb formája. Ugyebár a repülő sok üzemanyagot éget el, nem mellesleg landolás előtt kidobja a fölösleget - ez káros, szennyező. Nem szükséges az embereket luxus körülmények között, drágán repülővel utaztatni, amikor ezt olcsóbban megtehetik az áruszállítással összekötve. Merthogy a fapados azért olcsó, mert a raktérben a csomagjaink mellett árut is szállítanak, abból él a légitársaság.
Nem esik le a korona a fejünkről, ha fapadossal utazunk, vagy repülő helyett valamilyen földi járművel. Nem vérzik el a nemzetünk, ha nem magyar céggel repülünk; a gépet se mi gyártjuk. A magyar pilóták és légi utaskísérők így is kapnak munkát külföldi vállalatoknál, nem rossz fizetésért.
A MALÉV csőd persze egy újabb fogás, mellyel a kormányt lehet szidni. Mintha a kormánynak az lenne a dolga, hogy nemzeti légitársasággal foglalkozzon. Szerintem nem az, így jó lenne ha nem is tenné.
Magyarországnak jól működő, nyereséges, tisztességes színvonalú városi tömegközlekedésre és vasútra lenne szüksége. Jobban aggódom amiatt, hogy 2012-ben akár ezek is csődbe mehetnek. Mert a vasút és a BKV tényleg a miénk! Aki ilyen értékeket képes elveszíteni, az csak hülye lehet. Hogy ki mekkora részt vállal a hülyeségből, döntse el, ha majd tényleg megszűnnek ezek a cégek is - nagyon remélem, hogy erre soha nem kerül sor.