Forrás: All about Japan autos |
Biztos furcsa lesz annak, aki ismer, hogy pont egy ilyen témába fogtam bele. Hát bevallom, nekem is fura. Elkötelezett biciklizó és gyalogos vagyok, még jogsim sincsen.
A fő oka annak, hogy mégis kocsikról írok ezúttal, az az, hogy végre belebotlottam egy olyan területébe a környezetvédelemnek, ahol a franciák valamivel többet tesznek minálunk.
Nevezetesen itt lassanként divatba jönnek az elektromos kocsik és a hibridek. Egyre több franciát az elé a kérdés elé áll, milyen “zöld” kocsit vegyen.
Az elegancián, szépségen, sebességen túl a választásban számos pragmatikaibb, mondhatni egyedül vagy főleg a zöldkocsiknak saját tényező is közrejátszik.
Mivel a francia is ember, és a legtöbbjük nem úgy keresi a pénzét, hogy a fáról szedi, fontos tényezőnek bizonyul az ár. Számításba veendő viszont itt az is, hogy a különböző típusú kocsik után bónuszok (vagy egyfajta kárpótlások) is járnak, melyeket árengedmény formájában kaphat a mindenkori vevő. Van mégis a bónuszrendszerükben valami, ami számomra nem teljesen tiszta.
Elvileg úgy van ugyan, hogy a bónusz a CO² – kibocsátás függvénye: minél kevesebbet bocsát ki az autó, annál nagyobb az utána járó árengedmény: míg a kilométerenként 104 grammot kibocsátó Peugeot 2008 dízel hibrid árából € 2000-t adnak kedvezményül, addig a teljesen elektromos Renault Zoe ZE árából, mely értelemszerűen 0 grammot bocsát ki, 5000 eurót. Ez így abszolut stimmel, de hogy jön ide az, hogy a 94 grammot kibocsátó Fiat 500 után járó bónusz csak 400 euró? Simán elképzelhető, hogy itt ismét a (gazdasági) politika játszik bele, Ami érthető ugye, csak a nem politikus francia számára is elég erős a kísértés, hogy az árat vegye elsősorba szemügyre, amikor kocsit választ...
Ez annál is inkább igaz, mert a tiszta elektromos kocsik alapból jóval többet kerülnek – egy Peugeot iOn ára € 35 350 (beleszámítva a bónuszt), míg mondjuk egy benzinnel műkődő Honda Jazz hibridé € 16 900 – magyarán több mint kétszer olcsóbb.Ráadásul az "áramkutak" még mindig a jövő zenéje maradnak...
A legdrágább pedig a dízel hibrid marad, olyan árakkal mint € 48 950 (Peugeot 508 RXH) vagy éppen € 39 950 (Citroën DS5 Hybrid 4) esetén. Vásárlók és gyártók gyaránt várják az idei Mercedes-modellt, mely várhatóa 109 g CO² -t bocsát ki.
Az élsorban itt is a Volkswagent látjuk, mely a “bogár” és a tavaly a LEGO által is megörökített Camper után egy korszakalapító modelel jött elő tavaly, mely hogyhogy nem az Up nevet viseli. A kis fogyasztású háromhengeres motor csupán 105 g CO² kibocsátással jár (60 lóerő esetén), illetve 108 grammal 75 lóerő esetén. A modell BlueMotion technológiával is kapható, mely tovább csökkent a CO²-kibocsátáson, aminek eredményeképpen 96, illetőleg 98 grammról beszéletünk.
Érdekes technológiával mutatkozott meg a Toyota is, melynek Stop&Start motorral ellátott modelljei, pl. a legutóbbi Yaris, megállna, valahányszor pirosat kapnak vagy dugóba kerülnek.
A lista még bővíthető, és bár fölmerül a kérdés, hogy vajon minekünk,átlagmagyaroknak, mikor lesz lehetőségünk valóban választani, méghozzá az egy ilyen listán szereplő kocsik közül, elgondolkozhatnánk azon, hogy valami olcsóbbat vegyünk-e most, vagy addig gyűjtsünk, míg nem lesz pénzünk arra, hogy valami zöldebbet vehessünk.(Addig meg nyugodtan biciklizhetünk.)
Csak kár, hogy az átlagmagyarok kategóriájába nem tartozók akkor is az impozáns benzintemetők mellett fognak dönteni...