Ezen a hétvégén a Formula 1 mezőnye Indiába látogatott, a versenysorozat történetében először. Sportbíróként csak annyit mondhatok, nagyon jó munkát végeztek az indiaiak: izgalmas, érdekes vonlavezetésű a pálya, profin felépített az infrastruktúra.
Viszont van egy aprócska probléma: poros. Erre már a tegnapi időmérő edzésen felfigyelhettünk - Czollner Gyula bömbölte a mikrofonba hogy "sok a por", ha ezt magunktól nem vettük volna észre. Az autóverseny szempontjából kellemetlen, sőt veszélyes dolog az, ha koszos a pálya az ideális vonavezetés mellett. Eszes kommentátoraink az új pályák esetén azzal szokták ezt a jelenséget magyarázni, hogy a be nem járatott pályák általában porosabbak. Általában ez így is van, de ezúttal más is szerepet játszik a dologban.
A közvetítésben többször láthattuk, hogy egy kamera távolról veszi a pályát és annak környezetét, ezáltal láthatóvá vált az égbolt is. Akik az ilyesmire is odafigyelnek, bizonyára megdöbbentek: a napot alig lehetett látni! És nem azért, mert esőfelhők keringtek volna arrafelé.
Fotó: Google Képek |
Szmog. Szálló por. Ismerős fogalmak, de még abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy Budapest környékén nem túl durva a levegő állapota. (Persze hogy az, de laikus embernek ez nem tűnik fel.) Néha, tiszta időben jól látszik a Széchenyi egyről, milyen szmog van a város felett, de azért nem ennyire, mint amit Indiában láthattunk.
Azért is jó, hogy ma két órán át a fél világ Indiát nézte a tévében, mert eszünkbe juthat egy tény, melyre ritkán gondolunk: a szálló por nagyon ártalmas dolog, a fejlődő országokban pedig sokkal több van belőle lakott területeken. Új Delhi környékén nagy a népsűrűség, rengetegen élnek nyomornegyedekben, és olyan szmog van körülöttük, amilyennel idehaza még rémálmainkban sem találkozunk.
Gyakran panaszkodunk, hogy Pesten mekkora kosz van, a levegőben pedig sok a szálló por. Akinek van rá lehetősége, néha vessen egy-egy pillantást India, Kína, Brazília és Mexikó nagy városaira. Ezek mellett a mi fővárosunk eltörpül - nemcsak méretben, hanem szálló porban is. És ez csak az embereknek köszönhető, ill. a vezetőik nemtörődömségének. Nem lehet ráfogni a nyuszira...
Tehát az az elképesztő mennyiségű por, amiből felhőket kavarnak a versenyautók az Új Delhi pályán, egy kb. 250 ezres városból jön. Indiában pedig van ennél nagyobb város is, még több szálló porral. Kíváncsi vagyok, Budapestnek mikor sikerül eljutnia erre a szintre.