Egyre helytállóbb az az elmélet, mi szerint a mai társadalom nem normális. Erre leginkább az az állapot enged következtetni, hogy a gazdaság válságban van, az egészségügy a rendelkezésre álló technológiához képest borzasztó, a környezet pedig szennyezett. Aki vitatná ezen megállapításokat, nézzen körül egy kicsit: rengeteg ember egyik napról a másikra él a jövedelméből, vagy még ennyire sem tud megélni; évente több millióan halnak meg olyan betegségtől, amit nem is kéne elkapni; a városokban pedig olyan rossz a levegő, hogy az előző tényre nem is oly nehéz magyarázatot kapni.
Számtalan oka van ennek a kellemetlen helyzetnek, mely előbb vagy utóbb történelmi változásokat fog követelni az emberiség életmódjában. Sorolhatnánk őket órákig, a jövőben biztosan megemlítjük valamennyit ezen a blogon. Most azokra térnék ki, amikre a legkevésbé gondolunk szívesen: luxustermékek.
Luxus kategóriába sorolunk olyan termékeket, melyek sok pénzbe kerülnek, különleges alapanyagból vagy eljárással is készülhetnek, speciális célokra. A lényeg, hogy aki megveszi őket, az jelképezheti velük státuszát a társadalomban, demonstrálhatja vagyoni helyzetét, növelheti büszkeségét. Akinek meg nincs ilyenje, azért hajt hogy legyen rá pénze, megvegye és kielégítse vágyát hogy "faszagyereknek" látszódjon mások előtt.
Az európai emberek számára régen ilyen termék volt a dohány. Amikor felfedezték Amerikát, az ottani őslakók számára ez egy különleges termék volt. Nem szívták éjjel-nappal, csak különleges alkalmakon. Ismerték kábító ill. kedélyjavító hatását, ugyanakkor tisztában voltak egészségre ártalmas mivoltával is. Vallási szertartásokon, vagy a tábortűz körüli szeánszokon először mindig a közösség szellemi vezetője szívott a pipából. Az 1600-as években pedig Európában is elkezdett terjedni a dohányzás, csak itt a hozzá tartozó kultúra híján új szokások alakultak ki. A tengerészek könnyen hozzájutottak, de a kontinensen első sorban a tehetősebbek kiváltsága volt a dohánytermékek fogyasztása.
Amerikai indián békepipával - Forrás: HowToGrowBud.com |
Érdekesség, hogy népszerűvé válásával egy időben több helyen is tiltották a dohányzást, mivel az egészségre súlyosan károsnak tartották. Hát már akkor se tévedtek ezzel kapcsolatban!
A szivarozás és a pipázás úri hóbort volt, és csak lassan terjedt át az alsóbb osztályok keresletébe. A könnyen és olcsón elkészíthető cigaretta adta meg a lehetőséget arra, hogy mindenki dohányozhasson. Eleinte Amerikában vált a luxustermékből divattá, majd átterjedt Európára is. Ma ott tartunk, hogy Magyarországon évente 28 ezren halnak meg miatta. Bár több helyen tiltják a dohányreklámokat, elterjedt a füstmentesség a zárt helyiségekben, de a dohányipar még mindig nagyon jó üzlet.
Ebből az egzotikus luxuscikkből olyan tömegtermék született, melyet teljesen értelmetlenül szív aktívan és passzívan az emberek többsége. Rengeteg pénzt költünk rá a saját zsebünkből, valamint az egészségügynek is jelentős költségei vannak a betegek gyógyításában. Ez a probléma már a politika szintjén is izgalmas téma, a közelmúltban többször is neki láttak nemzeti gondolkodóink, hogy valahogy megoldják.
A másik luxuscikk, mely hanyatlásnak indította a modern társadalmat, az autó. Ez talán még érzékenyebben érinti az olvasókat, mint a cigi. Mert az autót szeretjük, része az életünknek. Teljesen elfogadhatatlan sokak számára az a felfogás, hogy ha nincs pénz autó vásárlásra és annak fenntartására, és még életbevágóan nem is fontos hogy legyen nekünk, akkor nem kéne megvenni.
Persze több kategóriája van a gépjárműiparnak, így nehéz általánosítani. A közép- és rövidtávú szállítás elengedhetetlen eszköze a teherautó. A városnak szüksége van buszokra és taxisokra. Pár embernek a munkájához kell valami amivel bármikor meg tud tenni gyorsan nagy távolságokat. Az első automobil megszületése óta kialakult számtalan speciális felhasználási terület, melyeknél nehéz lenne autó nélkül elképzelni az életet. De most nézzük meg, hogyan is kezdődött ez a történet!
Nem részletezném, mit művelt annak idején Otto és Benz, az autó történetét szinte mindenki ismeri, az információhiányban szenvedők is megtalálják a szükséges forrásokat. Amikor már odáig jutottunk, hogy az autó működik és gyártani lehet, akkor a gazdagok játékszere volt. Sokba került, a tervezők a vagyonos embereket célozták meg velük. Iszonyatosan nagy presztízs értéke volt annak, ha valaki autó tulajdonos; a mai napig ez motiválja a legtöbb vásárlót. A szállításban betöltött szerepe teljesedett ki a haszongépjárművek megjelenésével, a száguldás szenvedélye pedig létre hozta az autósportot. Nem is volt gond addig, amíg a kocsikat luxusra, szállításra és élményautózásra készítették. A baj akkor kezdődött, amikor valaki kitalálta, hogy mindenkinek kell autó.
Ford T-Modellek a gyárban - Forrás: Autozine.org |
Henry Ford gyárában indult el először az a folyamat, melyben autók ezrei kerültek hirtelen a piacra, és széles körben elterjedt eszközzé váltak. A 20. század közepére már az alsó középosztály számára is "szükségessé vált" az autó. Tehát mi is történt tulajdonképpen? Volt egy luxuscikk, mely kényelmet, gyorsaságot és rangot adott tulajdonosának; ezt megosztották a gyártók az egész civilizált világgal. Őszintén irigylem azokat a népeket, akik számára még mindig nélkülözhető ez az eszköz, mert életmódjukhoz egyáltalán nem kell, pl. Afrikában.
A benzinnel és dízellel működő gépjárművek tehetnek arról, hogy szinte kivétel nélkül minden városban szennyezett a levegő. Az őket előállító ipar környezeti hatásait nem is említve. A mai napig nem alakult ki olyan közlekedési rendszer, mely garantálná az utasok biztonságát; naponta láthatjuk a hírekben hogy az autózás sokak életébe kerül. Mindez annak köszönhető, hogy jó üzlet volt az elit termékéből olyan kacatot csinálni, amit bárkire rá lehet sózni. Ma pedig sokan nem fogják fel, hogy mennyit veszíthetnek azzal, ha autót vesznek, és gondolni sem akarnak az alternatív megoldásokra. Az elektromos autók terjedését pedig erősen gátolja az olajlobbi, ez ugye nem meglepő.
Sorolhatnám még tovább, mi minden van egy átlagember hétköznapjaiban, ami régen az uraságok drága csecsebecséje volt. Például televízió, turmixgép, kávé, csoki, alkohol stb. Olyan dolgok, melyek nélkül tök nyugodtan tudnánk élni, mégis naponta költjük rájuk a pénzünket. Képtelenek vagyunk megbecsülni, hogy egyáltalán lehetőségünk van ilyen különlegességekhez jutni, és mohón pazaroljuk őket. A mögöttük álló ipar pedig nagy hatással van környezetünkre és a saját egészségünkre is.
A tudatos embernek néha eszébe jutnak ezek a gondolatok. Kár, hogy ma már kevés tudatos ember van, őket is folyton összezavarja ez a rohanó világ. A luxus ereje pedig nagyon csábító, nehéz neki ellenállni.