Kép: www.gentside.com | |
A te szívügyed is a veszélyeztetett jegesmedvék védelme? És mit teszel érte?
Esetleg nem veszel kanadai termékeket, a Greenpeace-nek adományozol havonta, netán örökbefogadsz vagy már fogadtál is egy jegesmedvét a WWF által szervezett akció kereteiben?
Kapásból ezek jutnak eszembe, ha a jegesmedvék védelméről esik szó – ha már nem helyben vagyok.
De ha azt mondaná valaki: én kólát iszom....Ne már...Hülyeskedsz? Egészségükre vagy mi?
Igen, ez nem vicc. Ha valaki november elsejétől fehér dobozból issza kóláját, az a jegesmedvéket támogatja.
Egyelőre nem Magyarországon, hanem csak USA-ban és Kanadában.
A fehér dobozok leváltják a klasszikus pirosakat, éspedig most kedden, nem pedig valamikor Karácsony környékén. A piros színt a márka neve viszi tovább, a jól ismert stílusban (amint a képen látható). A dobozon egyébként egy fehér jegesmaci is látható lesz, szürke háttéren. Talán azért, mert ebben a kontextusban a piros túl brutális lenne?
Kiderül azonban, hogy a probléma nem is a jegesmedve-vadászatban van. Hanem a klimaváltozás okozta folyamatos olvadásban, amely Arktikában tapasztalható és a jegesmedve lakta teület állandó csökkenését okozza.
A Coca Cola 2 millió dollárt adományoz annak megakadályozására. Az Arctic Home nevet viselő akció keretein belül először egy 1, 4 milliós adománnyal támogatja a WWF-et, és talán nem véletlen, hogy 1,4 milliárd fehér doboz kerül majd az amerikai és a kanadai piacra 2012 második haváig. Azok megvásárlói további egy dollárral támogathatják a jegesmedvéket, amelyet SMS formájában adományozhatnak majd. Így további 600 000 dollárra számítanak majd a Coca Cola vezetői. Azonkívül azok a vásárlók, akiket tényleg mélyen érint a jegesmedvék jövője, az akció hivatalos oldalán komolyabb összegekkel is segíthetnek rajtuk.
Nem véletlen mellesleg, hogy épp a Coca Cola karolja fel a veszélyeztetett állatfaj ügyét: 1922 óta számos – főleg Karácsony tájt megjelenő - reklám “arca” az aranyos – néha boldogan kólázó - fehér jegesmedve. A hideg északra asszociálva a szomjas várásló könnyebben meggyőződik az ital hűsítő, frissítő hatásáról, így hajlandóbb megvásárolni a terméket.
Most a nagy cég úgy döntött, viszonozza a jegesmedvének a hűséges szolgálatát.
Fölmerül azonban a kérdés: mennyi energiát vesz igénybe 1,4 milliárd aluminiumdoboz gyártása (az aluminiumról és további sorsáról nem is beszélve), és mennyi üzemanyag kell a kamionoknak, hogy szétszállítsák szerte USA-ban és Kanadában? Nem lehetne úgy támogatni a jegesmedvét, hogy egyszerűen nem gyártanak 1,4 milliárd aluminiumdobozt? Persze, ez nemcsak a Coca Cola-ra igaz. És valóban nemes és dícséretre méltó, hogy ha már úgyis gyárt évi sokkal több dobozt, legalább azzal az 1,4 milliárddal, amelyet fehérre fest, jót akar tenni hűséges marketingügynökének.
A kérdés azonban továbbra is nyitva áll:
Én hogyan támogatom a jegesmedvét?
Te hogyan támogatnád?